Do coursebook writers and foreign language learners perceive listening difficulties the same way?
Keywords:
listening comprehension, EFL teaching/learning, EFL coursebooks.Abstract
ABSTRACT: This article aims to present the results of a qualitative study conducted in the State of Espírito Santo, Brazil, which aimed to investigate whether cousebook writers and foreign language learners perceive listening difficulties the same way (ALDERSON & LYNCH (1991). The main factors that influence students’ ability to listen and understand texts in English were also considered. Nine (private) advanced English students who intended to take the Cambridge Proficiency Examination participated in the research. Results indicated that both learners and author shared the same view. It is hoped that this study can not only provide language teachers with a better comprehension of the listening process, but also to open up a new avenue for research in the field.
RESUMO: Este artigo apresenta o resultado de um estudo de natureza qualitativa, realizado no Estado do Espírito Santo, Brasil, cujo objetivo foi investigar se autores de livros textos e aprendizes de língua estrangeira percebem as dificuldades de compreensão oral da mesma maneira (ALDERSON & LYNCH, 1991). Os principais fatores que influenciam a habilidade dos alunos de ouvir e compreender textos em inglês também foram investigados. Nove alunos (particulares) de nível avançado de inglês que visavam se submeter ao exame de proficiência da universidade de Cambridge participaram da pesquisa. Os resultados indicaram que os alunos e o autor do livro compartilham da mesma concepção. Espera-se que este estudo possa não apenas fornecer aos professores de línguas uma melhor compreensão do processo de ouvir e entender em inglês, mas também abrir novos caminhos para pesquisas nessa área.
Palavras-chave: compreensão oral, ensino/aprendizagem de língua estrangeira, material didático de língua estrangeira.